خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از قاسم مؤمنی؛

هشدار واشنگتن به زلنسکی؛ آیا کودتا در اوکراین خنثی شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۹۶۶

حالا بحث کودتا تا جایی تقویت شده که در نهایت رئیس جمهوری اوکراین مجبور شده است فرمانده کل نیروهای مسلح را کنار بزند اما همچنان خطر کودتا پابرجا است.

قاسم مؤمنی، تحلیلگر مسائل روسیه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و کودتای احتمالی در این کشور پرداخت که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

واقعیت این است که پرونده اوکراین به یک پرونده پیچیده نظامی، امنیتی و سیاسی تبدیل شده و یک بحران چند وجهی را میان غرب به رهبری ایالات متحده و روسیه رقم زده است. در این فضا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با توجه به پتانسیل بالقوه اوکراینی‌ها برای ارتباط با مسکو به دنبال آن است که از این وضعیت به نفع خود استفاده کند و به نوعی از خستگی مردم و نظامیان علیه زلنسکی بهره ببرد.

پوتین به دنبال آن است تا در نهایت دولت زلنسکی را کنار بزند و از این پتانسیلِ اختلافی یک دولت وحدت ملی متمایل به مسکو خلق کند تا در نهایت با روسیه بر سر میز مذاکرات به توافق برسند. به اعتقاد من پرونده اوکراین از دست ولودیمیر زلنسکی خارج شده و حالا بحث کودتا تا جایی تقویت شده که در نهایت رئیس‌جمهوری اوکراین مجبور شده تا والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را کنار بزند اما همچنان خطر کودتا پابرجا است.

اینکه دیده می‌شود اخیرا ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا یکباره به پایتخت اوکراین سفر می‌کند، در حقیقت نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی ایالات متحده داده‌هایی در اختیار دارد که به کودتا علیه زلنسکی مربوط بوده است. این در حالیست که باید دانست جنگ اوکراین در اصل میان روسیه و آمریکا پیش می‌رود و کی‌یف در این شطرنج نقش سرباز آمریکا علیه مسکو را بازی می‌کند. آمریکا به دنبال تثبیت شرایط اوکراین به نفع خود است و به همین دلیل معتقدم که واشنگتن همین حالا پالایش ساختارهای امنیتی و نظامی اوکراین را به رئیس جمهوری این کشور توصیه کرده است. به همین دلیل است که زلنسکی چند روز پیش اعلام کرده به دنبال تغییرات گسترده در ساختار سیاسی، نظامی و امنیتی اوکراین خواهد بود.

به نظرم خطر کودتا توسط زالوژنی با پیش‌دستی آمریکا تا حدودی مهار شده اما روس‌ها همچنان به دنبال آن خواهند بود که گسست‌های فعلی در اوکراین را عمیق‌تر کرده تا در نهایت بتوانند علیه زلنسکی یک بهم‌ریختگی داخلی و حتی کودتا را اجرایی کنند و یا حداقل اوضاع را به سمتی پیش ببرند که علیه وی رقم بخورد. توجه داشته باشید که در لایه‌های مختلف ارتش و حتی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اوکراین و حتی در میان مردم این کشور شکاف‌های متعدد وجود دارد و باید دید که زلنسکی و واشنگتن چگونه می‌خواهند بر این بحران فائق آیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز