خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی در صحن علنی:

تصویب طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن منتهی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۱۵۶

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشریح روند بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در این کمیسیون تأکید کرد که تصویب این طرح به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا، احمد دنیامالی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی اعاده شده از شورای نگهبان در تذکری گفت: باید بر کار کمیسیون‌ها نظارت صورت گیرد اما به نظر می رسد کمیسیون اقتصادی به تکالیف قانونی خود به ویژه در حوزه ماده ۱۹۹ قانون آئین نامه عمل نکرده است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی موضوعی به کمیسیون می آید تا ایرادات شورای نگهبان آن برطرف شود، لازم است نمایندگان پیشنهاد دهنده و نماینده شورای نگهبان جهت اصلاح در جلسه حضور داشته باشند و در نهایت موضوع مورد اصلاح قرار گیرد و نظر کمیسیون به همراه پیشنهادات نمایندگان طبق معمول رسیدگی به شور دوم به صحن بیاید و مخالف و موافق ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کمیسیون در جریان اصلاح موارد شورای نگهبان، اقدام به تصویب قانون جدید کرده و آن را تحت عنوان تبصره به این طرح اضافه کرده است که خلاف ماده ۱۹۹ قانون آئین نامه بوده که حتی دولت نیز اجازه ندارد لایحه خود را برای تامین نظر شورای نگهبان به گونه ای تغییر دهد که قانونگذاری مجدد صورت گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به تذکر این نماینده افزود: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم دستور کار دوره یازدهم مجلس بود و به دلیل اهمیت آن مدت زمان زیادی را به خود اختصاص داد و هم در کمیسیون اقتصادی و هم در صحن علنی تصویب شد و هم با بررسی شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اهمیت موضوع این است که ۴ دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود و ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند که مراحل نهایی آن در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای دنیامالی باید به نکاتی اشاره کند، تصریح کرد: از ۲۷ ماده مورد بررسی تعداد ۱۸ ماده از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و برخی ایرادات نیز در هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت که باید در مورد آن بحث شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: ۳ قانون در طی مسیر تصویب مالیات بر سوداگری همزمان تصویب کردیم که ابلاغ شد و قانون بانک مرکزی هم یکی از افتخارات دوره یازدهم مجلس بود که در کمیسیون اقتصادی تصویب و سپس ابلاغ شد. همچنین قانون تأمین مالی در کشور و قانون مربوط به سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی هم که سال گذشته فرصت دادیم و سپس این کار هم نهایی شد.

پورابراهیمی یادآور شد: این سه قانون که تصویب شد بر محتوا و متن موضوع مصوبه مالیات بر سوداگری در اقتصاد کشور تأثیر گذاشت که قبل از آن در صحن تصویب کرده بودیم لذا به واسطه مصوبه در ۳ قانون متناسب با آن باید اصلاح می‌کردیم، ضمن اینکه ایرادات هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نیز وجود داشت و همه بر اساس این رویکرد به محتوایی تبدیل شد که بر اساس آن تصمیم گرفتیم.

وی افزود: ما در جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی نظر شورای نگهبان را اخذ کرده و بدون نظر شورا اساساً جمع‌بندی نکردیم، همچنین در دولت علیرغم تغییرات رئیس سازمان مالیاتی در هر مرحله با رئیس مربوطه در زمان مربوطه مذاکره و توضیحات لازم را دریافت کردیم، گرچه از نظر آیین‌نامه‌ای لازم نبود حتما این مذاکره انجام شود اما ما با رویکرد هماهنگی با دولت انجام دادیم لذا متنی که امروز در اختیار شما است به استناد این نکات در دستور کار قرار گرفته است و برخی نصاب‌ها در مصوبه قبلی به واسطه گذر زمان تغییر پیدا کرده که باید اصلاح می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت در التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و حتماً کمک می‌کند که بتوانیم منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوادگرانه انتقال دهیم که یکی از کارهای مهمی است که به دلایل مختلف تأخیر داشت اما امروز زمان نهایی کردن آن رسیده است که با جمع‌بندی شما عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز