خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

۱۳۴ روستا در اطراف شیراز به واسطه باغ شهری ها محصور شده اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۷۲۸

باغ شهری های غیرمجاز شبانه ساخته می شوند / سکونت افاغنه در ۷۰ هزار باغ شهری خان زنیان

احاطه ورودی های شهر شیراز از محورهای مختلف به وسیله ساخت وسازهای غیرمجازی که تحت عنوان باغ شهری ها شناخته می شود تا حریم و اطراف رودخانه ها و مراتع و کوه ها فضای زیادی را گرفته است.

به گزارش ایلنا، ساختمان‌هایی که گاها متراژ و استخر آن از فضای سبز و درختان بیشتر است و حفر چاه و نصب منبع‌های بزرگ به شاخصه آن‌ها تبدیل شده است.

در شرایطی که معضل کمبود آب مردم محلی در جوار این باغ شهری‌ها را با معضل‌های زیادی روبرو کرده است که حفر چاه‌های غیرمجاز توسط باغ شهری‌ها اقدام به برداشت آب می‌کنند.

جدا از این تامین امنیت و آسیب‌های اجتماعی که از باب وجود چنین باغ شهری‌هایی متوجه جامعه است؛ کم نیست.

۱۳۴ روستا در اطراف شیراز به واسطه این باغ‌ها محصور شده‌اند و زمانی برای مقابله با این باغ‌ها وعدم به رسمیت شناختن آن و ندادن خدمات نه تنها در کاهش تعداد آن‌ها موثر نبود بلکه امروز به حدی رسیده است که آمار آن در اطراف شهر شیراز بیش از چندهزار باغشهری گزارش می‌شود.

در اولین نشست شورای اسلامی شهرستان شیراز که با حضور اعضا برگزار شد نمایندگان شهرها و بخش‌های مختلف عمده دغدغه و نگرانی را از جهت تعدد بالای باغ شهری‌ها و معضلات بوجود آمده ناشی از آن بود.

از باغ شهری‌ها عوارض گرفته شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با بیان اینکه ۱۳۴ روستا در شهرستان شیراز قرار دارند و عضو شورا هستند، می‌گوید: در سه ماه گذشته، کمیته پیگیری کمیته دستورات استاندار تشکیل شده است تا مواردی که به وجود می‌آید را با مدیران کل مطرح کرده و پیگیری کنیم.

محمدتقی تذروی با بیان اینکه مظلوم‌ترین روستاهای سراسر استان فارس روستاهای نزدیک به مرکز استان است، عنوان می‌کند: یکی از مشکلات، جمعیت رو به رشد روستاهای نزدیک شهر شیراز است که دردسرهایی را برای دهیاری‌ها و مجموعه شورای روستا به‌وجود می‌آورد. از جمله اینکه به دلیل ثابت بودن سهمیه آرد، مشکل کمبود نان به‌وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه وضعیت طرح هادی نیاز به گسترش دارد اما هنوز اتفاق نیفتاده است، خاطرنشان می‌کند: جمعیت درون روستا مجبور است خارج از طرح هادی به ساخت و ساز ادامه دهد که این خودش تخلف محسوب می‌شود. ضمن اینکه سرشماری نفوس و مسکن هنوز به روز نشده است و این هم یکی دیگر از مشکلات محسوب می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز به تعداد بسیار زیاد باغ شهری‌ها در مجموعه شهرستان اشاره و می‌گوید: این مساله هم مشکلات زیادی را در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند که ما در شورا درخواست کردیم از این باغ شهری‌ها عوارض گرفته شود تا شهرداری بتواند خدمات بهتری را در این مناطق ارائه دهد.

تذروی همچنین به افزایش بیش از حد حضور اتباع بیگانه در برخی بخش‌هایی مثل خان زنیان و ارژن اشاره کرد.

سکونت افاغنه در ۷۰ هزار باغ شهری خان زنیان

علی کاویانی؛ نماینده خان زنیان در شورای اسلامی شهرستان شیراز با اشاره به حضور افاغنه غیر مجاز در باغ شهری‌های غیرمجاز آن را عامل بیکاری نیروی کار ایرانی و دیگر معضلات دانست.

وی می‌گوید: باغ شهری‌های غیرمجاز شبانه ساخته می‌شوند که این موضوع منجر به افزایش قیمت مصالح و هزینه‌های ساخت و ساز در کل منطقه می‌شود و مردم محلی حتی برای ساخت و سازهای خود نمی‌توانند از پس هزینه‌ها برآیند.

کاویانی با اشاره به اینکه به واسطه وجود باغ شهری‌ها جمعیت افاغنه در سطح منطقه دو برابر شده است، عنوان می‌کند: دلیل آن هم استفاده از نیروی اتباع بیگانه و خانواده‌های آن‌ها برای نگهبانی از باغ شهری‌ها است و این موضوع باعث گرانی مسکن، بیکاری مردم محلی و کمبود شدید منابع آبی شده است.

به گفته نماینده خان زنیان در شورای اسلامی شهرستان شیراز این باغشهری‌ها هیچگونه سندیت و شجرنامه ندارند و در کنار اینکه استخرها و چاه‌های غیرمجازی که حفر شده است تنش آبی ایجاد کرده است، معضل زباله، مصرف منابع آبی از بین بردن پوشش طبیعی و… از مشکلاتی است که این باغ شهری‌ها با خود به همراه دارند.

کاویانی با اشاره به آمارهای در دسترس می‌گوید: تعداد بسیار زیادی اغافنه در بخش ارژن هستند و بیش از ۷۰ هزار باغشهر در این منطقه داریم که معضل بزرگی است.

باغ شهری‌ها و ترافیک روزهای پایانی هفته

در ادامه؛ بذرافشان نماینده داریون در شورای اسلامی شهرستان شیراز تعدد باغ شهری‌ها در منطقه داریون را منجر به ترافیک شدید در محور شیراز – داریون دانست.

بذرافشان می‌گوید: باغشهری‌ها موانع زیادی را به همراه دارند که این حجم ترافیک منجر به سوانح جاده‌ای می‌شود و تنها در ایام نوروز ۸ نفر در سوانح جاده‌ای این محور جان خود را ازدست داده اند.

وی اضافه می‌کند: مشکل بزرگ دیگر اوقاف است و باگذشت چند سال همه شهر اوقافی است و هیچ گونه سندی نیست و این خود یک معضل است.

۳۵ هزار قطعه باغ شهری در بخش سیاخ دارنگون

عضو شورای اسلامی بخش سیاخ دارنگون نیز می‌گوید: این بخش با ۲۶ روستا و تیره عشایری بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت ثابت دارد.

حسین شریفی‌مند ادامه می‌دهد: ۳۵هزار قطعه باغ شهری در این منطقه ایجاد شده است که منجر به ترافیک سنگین می‌شود.

وی عنوان می‌کند: جدا از این آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی از این دست به واسطه وجود باغ شهری‌ها در منطقه شاهد هستیم و برای مردم سختی‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا؛ درحالی ساخت و ساز باغ شهری‌ها به عنوان فضایی غیرمجاز ساخته می‌شود که این روند در طول سال‌ها نه تنها موثر نبوده است بلکه تعداد این باغات به مرور بیشتر و حرائم و حاشیه‌های عرصه منابع طبیعی و محیط زیستی به تصرف درآورده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز