خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت روز ملی«میمند» خواستگاه گل و گلاب جهان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۶۵۹

همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند، خواستگاه گل محمدی جهان با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، شهردار میمند در این همایش گفت: همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند طی دو سال متوالی در این دیار برگزار می شود، تا با حضور مدیران ملی و ارشد استانی مشکلات از نزدیک پیگیری شود.

فرهاد محمد رضازاده شهر میمند را خاستگاه گل و گلاب جهان عنوان کرد و گفت: روز ۸ اردیبهشت ماه در تقویم گردشگری کشور روز ملی میمند ثبت شده که به همین مناسبت طی یک هفته برنامه‌های متنوع برگزار می شود.

محمدرضا زاده ظرفیت های سرشار شهر میمند را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: شهر میمند دارای جایگاه ویژه ای در تولید محصولات باغی و زراعی است که تنها تولیدات آن به سالی ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات می رسد که ۱۳ میلیون لیتر از این مقدار مربوط به گلاب محمدی است.

شهردار میمند تصریح کرد: بیش از ۱۱۰ کارگاه فعال گلابگیری ثبت شده و شرکت عرقیات و اسانس‌گیری مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت شیشه گری در منطقه میمند با وجود دو کارگاه فعال دارای پیشینه قدیمی است، ادامه داد: دو پروژه کلان شهرداری میمند در راستای تقویت گردشگری و هویت شهر میمند در دستور کار است که پروژه ۱۰۰ هکتاری پردیس توسط شهرداری برای استفاده بهینه از ظرفیت گل محمدی و گلاب گیری خواهد بود. همچنین کارخانه بزرگ اسانس و عرقیات گیاهان دارویی سال گذشته توسط شورای اسلامی شهر میمند مصوب شد که امسال کلنگ زنی آن صورت خواهد گرفت.

بزرگداشت روز ملی«میمند» خواستگاه گل و گلاب جهان برگزار شد

وی احیای میدان تاریخی و بافت قدیم شهر میمند را از دیگر پروژه‌های سال ۱۴۰۳ شهرداری عنوان کرد و افزود: میدان تاریخی شهر با تلفیقی از سبک مدرن و سنتی احیا می شود و راه اندازی خط تولید کرم‌های گیاهی و تولید عطر از اسانس گل محمدی نیز انجام خواهد شد تا شاهد توسعه منطقه باشیم.

مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند

نماینده فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه گیاهان دارویی میمند در کشور بی نظیر است، گفت: همکاری مجموعه شهرداری و شورای شهر میمند برای توسعه این خطه جای تقدیر دارد.

محمد مهدی فروردین تصریح کرد: انتظار داریم که حق از دست رفته مردم میمند به همت مسئولان بر گردد چراکه میمند در صنایع دستی حرف برای گفتن دارد و شهرستان فیروز آباد دارای ۶ اثر ثبت شده جهانی است.

وی با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد با توجه به دارا بودن آثار باستانی از موزه محروم است، اظهار کرد: مردم از مسئولان انتظار پیگیری حق خود دارند و با توجه به اینکه سال گذشته که میمند ثبت ملی شد، اثرات ثبت ملی میمند را مردم باید لمس کنند و باید زیرساخت مورد نیاز برای رونق گردشگری تقویت شود.

نماینده فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس  تاکید کرد: مسئولان حاضر در این همایش صدای مردم میمند در دولت و حاکمیت درخصوص موقوفه میمند باشند.

بزرگداشت روز ملی«میمند» خواستگاه گل و گلاب جهان برگزار شد

مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار می‌گیرد

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: طی جلسات آتی مشکلات این منطقه بررسی می شود.

محمد مهدی برومندی گفت: ۵۰۰ هزار تن گیاهان دارویی سالیانه از مزارع کشورمان برداشت می شود و  ۳۰ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی بوده که ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در فارس است و در میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی داریم که محصول بسیار ارزشمندی است.

وی تاکید کرد: امروز گردش مالی دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار در زمینه گیاهان دارویی است که سهم کشور ما در این گردش مالی کمتر از ۱ میلیارد دلار است که نشان می دهد باید به یک کشاورزی مدرن برسیم.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی برنامه های این وزارت خانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در وزارت خانه جهاد کشاورزی به سمتی می رویم که از مدرن ترین روش ها در اسانس گیری استفاده کنیم و ابر پروژه ای تعریف کردیم که عصاره بل کیفیت لازم را برای عطر تولید کنیم.

آمادگی برای پیگیری مشکلات منطقه میمند نظیر وقف و موقوفات

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش با اشاره به مشکلات شهر میمند، خاطرنشان کرد: جهش تولید امسال باید در راستای تسهیل مقررات و تامین مالی طرح های دست های اجرا باشد همچنین مشکل کهنه منطقه میمند را در استانداری فارس طرح موضوع کردیم و بنا شد کارگروه تخصصی بررسی تشکیل شود.

سید علی یزدی خواه افزود: آمادگی داریم که مشکلات منطقه میمند نظیر وقف و موقوفات را پیگیری کنیم.

میمند در مسیر پیشرفت قرار گرفته است

معاون گردشگری و زیارتی استاندار فارس نیز با بیان اینکه شهر میمند امروز با اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، اظهار داشت: کارهای انجام شده در شهر میمند نشان از نتیجه گرفتن هم افزایی میان مسئولان، مدیران و مردم بوده و اهتمام و کوشش جمعی که بر گرفته از عزم و خرد مردم است در تاریخ ثبت خواهد شد.

محمد فرخ زاده با اشاره به اینکه پروژه ها در شهر میمند باید در ۳ بخش توجه ویژه داشت، خاطرنشان کرد: پروژه های ایجادی باید ادامه داشته باشد و پروژه های نوع سرمایه گذاری از کارهای ارزشمند پیش رو خواهد بود.بنا به گفته معاون استاندار فارس، شهر میمند برای معرفی خود نیازمند المان است چراکه این المان ها می تواند در شبانه روز گویای روایت و هویت این دیار باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جشنواره حجاران و دست ساخته ها در میمند با بهره گیری از فرهنگ میمند برگزار شود، تاکید کرد: صنعت شیشه گری موضوع مهمی است که می توان باتوجه به سبقه تاریخی این شهر، رویداد ملی شیشه‌گران در میمند برگزار شود همچنین می توان ناحیه صنعتی شیشه‌گری را در این خطه ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تاسیسات گردشگری نیازمند تقویت در شهر میمند است و میهمانان زیادی به این دیار سفر می کنند، از این رو باید در خصوص اقامتگاه ها اقدامات جدی شکل گیرد.

دعوت رئیس شورای شهر از سرمایه گذاران برای حضور در میمند

رئیس شورای اسلامی شهر میمند نیز به شرح برنامه های هفته بزرگداشت گردشگری میمند پرداخت و گفت: افتتاحیه برنامه های هفته میمند از ۶ اردیبهشت با راه اندازی ایستگاه استقبال و نمایشگاه  آغاز شد و تا ۱۶ اردیبهشت ادامه دارد.

بهنام صیاد نژاد افزود: همایش پیاده روی خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه برگزار شد و در ادامه گلباران قبور مطهر شهدا، تجلیل از خانواده معظم شهدا و تکریم از خانواده اولین شهید مدافع حرم جهانپور شریفی از برنامه های نهم دی ماه است.

صیاد نژاد ادامه داد: آیین گلاب‌گیری به شکرانه برداشت گل محمدی جهت هدیه به عتبات عالیات در ۱۰ اردیبهشت، برگزاری شب شعر گل سرخ و رونمایی از کتاب میمند در ۱۱ اردیبهشت ماه، پیاده روی و طبیعت‌گردی در دامنه کوه پادنا در روز ۱۲ اردیبهشت از دیگر برنامه های هفته میمند است.

این مقام مسئول از برگزاری نخستین جشنواره عکس موبایلی با محوریت گل محمدی و گلاب میمند از سوی شورای اسلامی شهر میمند خبر داد و تاکید کرد: در پایان برنامه های روز میمند، جوایزی به برترین آثار این جشنواره، اهدا خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی میمند در پایان سخنان خود از سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه در راستای انجام فعالیت های اقتصادی به دلیل وجود ظرفیت های بیشمار میمند دعوت کرد.

گفتنی است پیش از این مراسم، همایش پیاده روی خانوادگی میمند، صبح روز جمعه به مناسبت بزرگداشت هفته میمند با حضور و استقبال پرشور اهالی، مسئولان و مدیران ارشد مدیریت شهری برگزار شد.این رویداد ورزشی و فرهنگی همگانی از امام زاده اسماعیل(ع) شهر میمند آغاز و تا پارک شقایق به طول ۳ کیلومتر ادامه داشت و شهروندان در مراسم پایانی که به همراه قرعه کشی و اهدای جوایز ارزنده بود، شرکت کردند.

همایش پیاده روی خانوادگی میمندی ها به صورت زنده از برنامه «صبح و نشاط» شبکه سوم سیما پخش شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز