خبرگزاری کار ایران

علت داغ شدن مک بوک چیست؟ + معرفی مرکز تعمیرات مک بوک به صورت تخصصی

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۸۱۵

 

علت داغ شدن مک‌ بوک چیست؟

یکی از مسائلی که ممکن است برخی از کاربران با آن مواجه شوند، داغ شدن مک‌ بوک است. برای حل این مشکل، نیاز است ابتدا به دلایل این اتفاق آشنا شوید تا بتوانید با دقت علت آن را تشخیص دهید. اگر شما نیز با مشکل گرمای زیاد مک‌ بوک روبرو شده‌ اید، در این مقاله از نمایندگی تعمیرات اپل، علاوه بر بررسی دلایل گرم شدن مک‌ بوک، راه‌ حل‌ هایی برای حل این مشکل شرح داده خواهد شد.

بررسی دلایل داغ شدن مک‌ بوک

داغ شدن مک‌ بوک علل مختلفی دارد که مفید است با آنها آشنا شوید. این دلایل عبارتند از:

  1. استفاده از گوگل کروم: یکی از دلایل اصلی داغ شدن مک‌ بوک، استفاده از مرورگر گوگل کروم است. این مرورگر، اگرچه به عنوان یکی از محبوب‌ ترین مرورگرها شناخته میشود، اما با سیستم‌ های مک سازگاری کافی ندارد و ممکن است در برخی مواقع باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه شود. در این حالت، میتوانید به جای گوگل کروم، مرورگر Safari macOS را استفاده کنید تا از این مشکل جلوگیری شود.
  2. بار زیاد بر روی پردازنده: اجرای همزمان چند برنامه سنگین میتواند باعث داغ شدن مک‌ بوک شود. این عمل، فشار زیادی بر روی پردازنده وارد میکند و موجب افزایش دما میشود.
  3. دمای محیط: در محیط‌های با دمای بالا، مک‌ بوک ممکن است دچار گرمای زیاد شود. به همین دلیل، توصیه میشود از دستگاه در محیط‌هایی با دمای 10 تا 35 درجه سانتی‌ گراد استفاده کنید. همچنین، استفاده از مک‌ بوک در معرض نور مستقیم خورشید نیز میتواند به کاهش عمر دستگاه و آسیب رساندن به آن منجر شود.
  4. دریچه‌های فن‌ ها مسدود شده است: هنگامی که مک‌ بوک خود را بر روی سطح نرم و یا از کول‌ پد استفاده نمیکنید، لازم است مسدود شدن دریچه‌ های فن‌ها را بررسی کنید. علاوه بر این، انباشت گرد و غبار بر روی دریچه‌ های فن‌ها باعث گرفتگی آنها شده و اجازه دفع گرما از قطعات داخلی را نمیدهد. بنابراین، دستگاه دچار گرمای بیش از حد می‌شود و داغ میشود.
  5. برنامه‌ های قدیمی و ناکارآمد در سیستم وجود دارد: حضور برنامه‌ های قدیمی و ناکارآمد در سیستم باعث داغ شدن مک‌ بوک و هنگ مداوم آن می‌شود. در این شرایط، پردازنده و حافظه‌ RAM نیز مشغول میشوند و سیستم آسیب میبیند. بنابراین، اگر سیستم عامل خود را بروز نکرده‌ اید، احتمال هنگ کردن و گرمای بیش از حد دستگاه شما بیشتر است.
  6. بدافزارها و ویروس‌ ها به سیستم شما حمله کرده‌ اند: یکی از دلایلی که باعث داغ شدن مک‌ بوک می‌شود، حمله بدافزارها و ویروس‌ ها به سیستم است. این ویروس‌ ها با ایجاد اختلال در برنامه‌ ها، سیستم را به هم ریخته و آن را گرم میکنند.

بررسی راهکارهای رفع مشکل داغ شدن مک‌ بوک

اکنون که با دلایل گرم شدن مک‌ بوک آشنا شدید، در این بخش به راهکارهای رفع این مشکل اشاره خواهیم کرد. این راهکارها عبارتند از:

۱. مدیریت میزان استفاده از CPU:

برای رفع مشکل گرمای زیاد Mac Book، میتوانید ابتدا میزان استفاده از CPU را مدیریت کنید. برای این کار نیازی به نصب برنامه‌های جانبی ندارید، بلکه میتوانید از طریق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ابتدا با باز کردن Finder به بخش Applications دسترسی پیدا کنید.
  2. سپس وارد پوشه Utilities شده و ابزار Activity Monitor را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید.
  3. در پنجره Activity Monitor، بر روی زبانه CPU کلیک کنید تا میزان استفاده برنامه‌ ها از منابع پردازشی را مشاهده کنید.
  4. در صورتی که برنامه‌ ای با درصد بالایی از پردازنده را درگیر کرده باشد، آن را انتخاب کرده و با کلیک بر دکمه X، آن را ببندید تا بار روی CPU کاهش یابد.
  5. همچنین، برخی از نرم‌ افزارهای سنگین و بلااستفاده را نیز ببندید تا عملکرد مک‌ بوک بهبود یابد.

صفحات مرورگر را ببندید

اگر عادت دارید چندین صفحه مرورگر را به صورت همزمان باز کنید، باید بدانید که این کار باعث داغ شدن مک‌ بوک میشود. با باز کردن هر برگه، بخشی از CPU و RAM درگیر میشود و با افزایش تعداد صفحات باز شده، منابع بیشتری درگیر شده و گرمای زیادی تولید میشود. با بستن صفحات بلااستفاده، علاوه بر کاهش دمای مک‌ بوک، سرعت مرورگر خود را نیز افزایش دهید.

علت داغ شدن مک بوک چیست؟ + معرفی مرکز تعمیرات مک بوک به صورت تخصصی

مدیریت کارت‌ های گرافیک

در برخی از مک‌ بوک‌ ها که به دو کارت گرافیک مجهز شده‌ اند، یکی از آنها قوی‌ تر بوده و منابع بیشتری نیز اشغال میکند. کارت گرافیک قوی‌ تر برای اجرای برنامه‌ های سنگین و بازی‌ ها طراحی شده و عملکرد فوق‌ العاده‌ ای دارد. بنابراین، باعث افزایش مصرف باتری و منابع میشود.

اگر مک‌ بوک شما زمان زیادی از کارت گرافیک قوی‌ تر استفاده میکند، احتمال داغ شدن مک‌ بوک افزایش می‌یابد. در این شرایط میتوانید با مدیریت کارت‌ های گرافیک مک‌ بوک، تنظیمات آن را به گونه‌ای اعمال کنید که به صورت خودکار قادر به جابجایی بین کارت‌ های گرافیک باشد. به همین منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا به بخش System Preferences وارد شوید.
  • حالا گزینه Battery را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، باید گزینه Automatic graphics switching را فعال کنید. با این کار، سیستم مک به صورت اتوماتیک از کارت گرافیک کم مصرف‌ تر استفاده میکند.

SMC را مجددا تنظیم کنید.

SMC یا System Management Controller تراشه‌ ای است که مسئول کنترل بسیاری از قطعات سخت‌ افزاری مک‌ بوک است. در برخی مواقع، با ریست SMC ممکن است مشکل گرمای زیاد مک‌ بوک ایجاد شود. بنابراین، لازم است آن را از طریق مراحل زیر مجدداً تنظیم کنید:

  1. ابتدا مک‌بوک را خاموش کنید.
  2. سپس از کیبورد دستگاه، دکمه‌های Shift + Option + Control + Power را فشار دهید و حدود 10 ثانیه نگه دارید.
  3. حالا مک‌بوک را روشن کنید.

سیستم عامل مک‌ بوک را به روز رسانی کنید

در برخی مواقع، با بروزرسانی سیستم عامل میتوانید به رفع مشکل داغ شدن مک‌ بوک کمک کنید. با آپدیت مک‌ بوک، ممکن است برخی از باگ‌ های سیستم رفع شود و عملکرد برنامه‌ ها بهبود یابد. برای این کار:

  1. ابتدا به بخش System Preferences بروید.
  2. سپس بر روی گزینه Software Updates کلیک کنید.
  3. در صورت وجود نسخه جدید برای به‌روزرسانی، آن را مشاهده خواهید کرد.
  4. با کلیک بر روی Update Now، فرایند به‌روزرسانی را آغاز کنید.

در صورت نیاز به تعمیرات تخصصی مک‌ بوک، با نمایندگی تعمیر مک‌ بوک تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز