خبرگزاری کار ایران

آغاز نشست منطقه‌ای تخصصی گردشگری در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۱۳۱

ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت با محوریت استان خوزستان با حضور شهرستان‌های عضو دبیرخانه گردشگری مقاومت از امروز پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در اهواز آغاز شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت با محوریت استان خوزستان با حضور نمایندگانی از برخی شهرستان‌های عضو دبیرخانه گردشگری مقاومت از جمله قم، مشهد، بوشهر، دشتستان، کرمان، رشت، ارومیه، شاهرود، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، کرمانشاه، شمیرانات و طالقان از امروز در حال برگزاری است.

نقش جوامع محلی در گردشگری مقاومت، صنعت نفت و حفظ هویت فرهنگی، نقش اقوام خوزستان در دفاع ملی و حفاظت از سنت و فرهنگ بومی، نقش شهرداری‌ها در معرفی نمادها، المان‌ها، شخصیت و مکان رویدادهای مقاومت، نقش دفاع مقدس و راهیان نور در توسعه گردشگری مقاومت و در حفظ و تقویت هویت فرهنگی و دینی، دفاع‌ مقدس و توسعه گردشگری آبی بخشی از موضوعات این نشست خواهد بود.

در این باره مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان با بیان این‌که یکی از راه‌های معرفی و نگهداشت یاد و خاطره شهدا برگزاری این نشست‌های تخصصی با محوریت گردشگری مقاومت است به ایلنا گفت: نتایج این نشست‌ها را نیز باید در این روند تبیین کنیم.

محمدحسین ارسطوزاده با اشاره به این‌که نزدیک به ۲۰۰ هزار شهید در جنگ تحمیلی کشور داریم، افزود: نزدیک به ۱۲۷ شهر مورد تهاجم هوایی و موشکی قرار گرفتند که نزدیک به ۴۲ درصد این شهرها در استان خوزستان بود و نزدیک به ۴۰ درصد از شهدا و مجروحان جنگ شهرها نیز در استان خوزستان بود.

او با اشاره به این‌که چندی پیش کنگره گرامیداشت ۲۴ هزار شهید استان خوزستان با محوریت تلاش سپاه و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این رویداد بازخورد خوبی داشت و به طور منسجم و آنچنان که در خور نام شهدای استان بود برگزار شد.

وی بیان کرد: کم‌سن‌ترین شهید دفاع مقدس استان خوزستان ۱۲ روزه و مسن‌ترین شهید ۱۰۰ ساله بود. همچنین ۲۲ یادمان در حال حاضر در استان وجود دارد.

او با بیان این‌که چند وقت پیش در جمع صمیمی مدافعان شهر آبادان حضوری خودمانی داشتیم افزود: خلوص نیت و اخلاص همچنان در گفتمانشان وجود دارد و این امر در واقع نشان از عشق و علاقه آن‌ها به موضوعات جنگ دارد.

ارسطوزاده با اشاره به این‌که تاکنون ۴۰ اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی ثبت شده است، ادامه داد: ۱۰ پرونده آماده هم از دوران دفاع مقدس داریم. البته همه موضوعات در کنار برنامه‌های وسیع کاروان‌های راهیان نور و ستاد اربعین نیز وجود داشتند و نقش و اهمیت خوزستان در بحث گردشگری مقاومت بیان شد.

او با اشاره به ظرفیت‌های استان خوزستان یادآوری کرد: خوزستان بالغ بر ۴۸ شهرستان دارد و ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی و تمام اقلیم‌ها را در استان خوزستان داریم. اولین برف پاییزی در کشور در استان خوزستان می‌بارد و در مواقعی از سال اختلاف دمای ۲۵ درجه بین شهرهای استان وجود دارد.

وی گفت: نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر سواحل دریا داریم. با احتساب محیط جزایر و اقوام متنوعی که به دلیل سکونتگاه‌های متنوع به عنوان رنگین کمان اقوام در استان خوزستان شهرت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خوزستان افزود: در خوزستان اماکن مذهبی مثل حرم حضرت دانیال نبی (ع) و علی ابن مهزیار و بسیاری از بناهای مذهبی وجود دارند که ریشه در صدر اسلام دارند و تا به امروز به عنوان مکان‌های روحانی مورد توجه گردشگران هستند.

او با بیان این‌که در حوزه آثار تاریخی، معروف‌ترین استان کشور خوزستان است، یادآور شد: در خوزستان پنج اثر ثبت جهانی و ۹ پایگاه میراث فرهنگی داریم. نزدیک به ۱۳۰۰ اثر ثبت ملی از چیزی حدود شش هزار اثر شناسایی شده داریم. در استان خوزستان پنج بافت تاریخی هست که با احتساب بافت‌های ارزشمند صنعتی مثل آبادان و مسجدسلیمان تعداد به هفت می‌رسد. همه این ظرفیت‌ها باعث شده تا خوزستان به عنوان مقصد کردشگری مورد توجه باشد.

وی با اشاره به این‌که در سال جاری و در مدت یک ماه و در فاصله تعطیلات نوروز تا عید فطر ۲۶ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری ثبت شد، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز گردش مالی هفت میلیارد تومانی صورت گرفت و ۲۰۰ روستا درگیر موضوع گردشگری شدند.

ارسطوزاده با بیان این‌که درگیر کردن روستاها با موضوع گردشگری در ایام نوروز با محوریت دهیاران برنامه‌ریزی و اجرا شد، گفت: راه روستاها را تا جایی توانستیم تقویت کنیم که خانه‌های روستایی میزبان گردشگران نوروزی شدند. البته جلسات متعدد و نظام استقبال از گردشگران در جلساتی به جوامع محلی آموزش داده شد.

او ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی مناسب جایگاه گردشگری مقاومت هم نیز که رسالتش نگهداشتن خاطره و آرمان‌های شهدا است را مستحکم‌تر کنیم و به صورت هدفمند و نظامند به آن بپردازیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خوزستان معتقد است: هم‌اندیشی‌ها یک برنامه عملیاتی خواهد بود که بتوانیم نقشه راهی را برای آینده این حوزه از گردشگری (گردشگری مقاومت) ترسیم کنیم.

آغاز نشست منطقه‌ای تخصصی گردشگری در خوزستان

آغاز نشست منطقه‌ای تخصصی گردشگری در خوزستان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز