خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک نقاش مطرح شد؛

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۶۲۹

«مواجهه» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی است که هنرمندان حاضر در آن برای خلق آثاری بیرونی بر اساس درونیات و تفکراتشان تلاش کرده‌اند. تکنیک کلیه آثار میکس‌ مدیاست و از متریال‌های مختلف در آثار استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آنچه در دنیای پر زرق و برق امروز  باعث ماندگاری هنرهای مختلف می‌شود، مضامین امروزی و جهانشمول هستند. و از این مهم‌تر وجود مخاطب و توجه آنها به آثار است. به هرحال چه بخواهیم چه نخواهیم، یکی از اضلاع اصلی هنر، مردم هستند که امروزه در قالب شهروند تعریف می‌شوند. فرق نمی‌کند که هنر ما سینما و تئاتر باشد یا نقاشی و مجسمه‌سازی و عکاسی. در نهایت مردم هستند که با دیدن آثار هنری و واکنش‌های‌شان بر آنها مهر تایید زده و باعث ماندگاری‌شان می‌شوند؛ یا اینکه بر آنها مهر فراموشی می‌زنند. علاوه بر اینها، بر همین اساس است که هنرمند و خالق اثر در جهت تولید و ارائه آثار اجتماعی و انسانی خط و مسیر درست را بر اساس نگاه و واکنش‌های مخاطبان پیدا خواهد کرد.

اصولا در هنرهای متعدد تجسمی با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی است که می‌توان میان هنرمند و مخاطب بدون واسطه ارتباط ایجاد کرد. در طول سال نمایشگاه‌های بسیاری در گالری‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌شوند و در میان آنها، تنها برخی خروجی خوب و موثری دارند؛‌ که این مورد خود مبحثی جدی و جداگانه است.

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

«مواجهه» یکی از نمایشگاه‌های گروهی سال جدید است که به آثار چند هنرمند اختصاص دارد. ملیکا آریا نسب که خود نقاش است، کیریتور یا نمایشگاه‌گردان این رویداد است  و محدثه پادار، مرضیه پسنده، سحر حسینی و نگین سلیمانی دیگر هنرمندانی هستند که با آثارشان در این رویداد حضور دارند.

گفتنی است مجموعه آثار نمایش داده شده در نمایشگاه «مواجهه» با نگاه به انسان در پی بیان تک‌لحظه‌ها و ایجاد درد مشترک از خاطرات، به فراخور سال‌های زیست آدمی خلق شده‌اند و تلاش دارند آلبومی از زندگی را پیش روی مخاطب قرار دهند. 

ملیکا آریانسب به مناسبت برگزاری نمایشگاه «مواجهه» که از جمعه بیست و چهارم فروردین‌ماه در گالری «با» گشایش یافته با ایلنا گفتگو کرد.

گاه اینگونه است که هنرمندان یک رویداد گروهی از قبل یکدیگر را خیلی نمی‌شناسند. در نمایشگاه گروهی «مواجهه» این رویه به چه شکل بود؟

خیر برای ما اینطور نبوده که صرفا یک نمایشگاه گروهی برگزار کرده باشیم. من هنرمندان حاضر در نمایشگاه «مواجهه» را از نزدیک می‌شناسم و با هم کار می‌کنیم. من از قبل با تفکر این دوستان نقاش آشنا بودم.

در زمینه موضوع هم وحدت و اتفاق نظری وجود داشته؟

بله. آنچه پیش از خلق آثار و برگزاری نمایشگاه به آن توجه داشتیم و من و دیگر دوستانم درباره‌اش به اتفاق نظر رسیدیم این بود که شخصیت درونی هر فرد را نشان دهیم.

اینکه می‌گویید می‌خواستید به شخصیت درونی افراد بپردازید چه معنایی دارد؟‌

یعنی به هرحال هر کدام از قاب‌هایی که در نمایشگاه مشاهده می‌کنید، زاویه دید هنرمند از زندگی، تفکر و جریانات اطرافش است.

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

یک اثر از مرضیه پسنده در نمایشگاه گروهی «مواجهه»

درباره موضوع و تاکید بر ارائه درونیات هنرمند چگونه با دیگر اعضای گروه به اتفاق نظر رسیدید؟

به طور کلی باید اینگونه باشد که هنرمندان برای حضور در یک نمایشگاه گروهی موضوعی را در نظر می‌گیرند و بر اساس آن پیش می‌روند، اما در رابطه با نمایشگاه «مواجهه» ما بر اساس نوع تفکری که دوستانم داشتند، به گونه‌ای دیگر پیش رفتیم. به این نتیجه رسیدیم که در اول کار موضوعی را برای خلق و جمع‌آوری آثاردر نظر نگیریم. یعنی بر اساس یکسری پیش‌طر‌ح‌ها شروع کردیم و قاعدتا در این میان پیش زمینه‌های ذهنی هم وجود داشته است. هر فرد شخصیتی درونی دارد که در انگلیسی به آن « persona» می‌گویند. عموما این شخصیت درونی را لزوما به هرکسی نشان نمی‌دهیم. توجه و پرداختن به این مقوله این امکان را داد که هنرمندان با تفکرات و احساسات مختلف خودشان سر و کار داشته باشند. در نهایت باید بگویم ما به درون هنرمندان پرداخته‌ایم و نقاشی‌های دوستان هم بر اساس چنین نگرشی خلق شده‌اند.

آیا در رابطه تکنیک و متریال هم به اتفاق نظر رسیدید؟

تکنیک کلیه آثار ما میکس‌ مدیاست اما از متریال‌های مختلف استفاده شده که این موضوع خود گویای این است که هر کدام از دوستان تفکر و درونیات مختص به خود را دارند.

برای مخاطبی که از نمایشگاه بازدید نکرده این سوال مطرح است که همه آثار در یک سبک و سیاق خلق شده‌اند؟

خیر ما در آثار نمایشگاه «مواجهه» سبک واحدی نداریم. در یک دوره‌ای سبک مقوله‌ای مورد توجه و مطرح بود، اما حالا اینطور نیست.

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

یک اثر دیگر از نمایشگاه «مواجهه»/ هنرمند محدثه پادار

به نظرتان پای‌بندی به سبک‌ها در گذشته نتایجی خوبی را برای هنرمندان امروزی در پی داشته است؟

 موضوع مهمی وجود دارد، اگر به دوره‌های مختلف تاریخی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هر سبک جدید  و کلا سبک‌ها توسط گروهی از هنرمندان ایجاد شده‌اند.

معمولا ایجاد سبک‌ها فردی نبوده و اگر هم چنین بوده آن سبک و سیاق کمی بعد توسط عده‌ای از هنرمندان تکمیل شده است.

دقیقا. و خب این رویه درگروه ما و نمایشگاه‌مان «مواجهه» اتفاق افتاده است.

منظورتان از استفاه از کلمه گروه این است که دوستان حاضر در نمایشگاه «مواجهه» اعضای ثابتی هستند؟

بله فعالیت ما با دوستانم گروهی است که البته کم و بیش هایی وجود دارد؛ یعنی دوستان دیگری هم هستند.

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

یک اثر از نگین سلیمانی در نمایشگاه گروهی «مواجهه»

از سابقه‌تان در زمینه کیوریتوری بگویید. به هر حال وظیفه نمایشگا‌ه‌گردان یا کیوریتور، همه آن چیزی نیست که مخاطب عام می‌داند. چنین فردی باید از صفر تا صد کارهای برگزاری یک نمایشگاه را انجام دهد.

کیوریتوری قطعا کاری است که لازمه آن تخصص است. نمایشگاه‌گردان برای برگزاری یک نمایشگاه باید کارهایی انجام دهد که همه آنها در کنار هم اهمیت دارند و مهم هستند. من کیوریتوری را در نمایشگاه «مواجهه» برای اولین‌بار تجربه کرده‌ام. دلیلش هم این بود که با بچه‌ها و کارهای‌شان از نزدیک آشنا بودم و بر همین اساس به راحتی می‌توانستم یک خط فکری ثابت را انتخاب کنم. باز هم باید تاکید کرد که کیوریتوری امری کاملا تخصصی است.

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

یکی از آثار میلکا آریانسب در نمایشگاه «مواجهه»

بر اساس این تجربه اخیر، آیا از این به بعد کیوریتوری برایتان کاری جدی است؟

من در این زمینه بر اساس موقعیت‌ها پیش خواهم رفت؛ چون این کار تخصص من نیست؛ بنابراین باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

موضوع خیلی مهمی که همواره وجود داشته و می‌توان درباره‌اش صحبت کرد، تاثیر محیط پیرامونی و اتفاقات معاصر بر تفکر  هنرمند و کارهای هنرمند است. خودتان به عنوان یک هنرمند تا چه حد به این اصل وفادار هستید؟

بخش مهمی از تجربه‌ آدم‌ها از محیط پیرامون و اتفاقات اطرافش حاصل می‌شود و خب هنرمند هم از این قاعده مستثنی نیست. در نمایشگاه «مواجهه» اثری داریم که موضوعش به صورت خاص در رابطه با دهه هفتاد است و قطعا به بررسی محیط اطراف خودش می‌پردازد. این تاثیر گرفتن از پیرامون البته در آثار تک تک دوستان به چشم می‌خورد و مخاطبان با بازدید از نمایشگاه و دیدن آثار متوجه منظورم خواهند شد. اینکه یک گروه در رابطه با یک رویداد یا موضوع به خط فکری مشترک برسند کمترین اتفاق مثبتی است که می‌تواند رخ دهد و به تاثیر گرفتن از محیط پیرامون بی‌انجامد.

خودتان در رشته طراحی پارچه تحصیل کرده‌اید. این هنر در اثری که برای نمایشگاه «مواجهه» خلق کرده‌اید، کاربرد داشته؟

آثاری که برای نمایشگاه اخیر آماده کرده‌ام با دیگر آثار کمی متفاوت است. در دانشگاه هم همینطور بودم. دلیل این اتفاق ارتباط با همین دوستان هنرمند است. آدم‌های اطراف من در حوزه هنرهای تجسمی کار می‌کنند و در مقابل فضای دانشگاه ما طوری بود که باید محصول تولید می‌کردیم و بر اساس صنعت جلو می‌رفتیم. اینکه با آثار پارچه در نمایشگاه «مواجهه» حضور یافته‌ام نیز تاثیر تعامل و ارتباطی است که با دوستان هنرمندم در عرصه هنرهای تجسمی داشته‌ام.

آیا بهره‌گیری از پارچه و چاپ و نقاشی در تولید آثار هنری برایتان رویه‌ای جدی است؟

بله قطعا همینطور است. در حال حاضر هم پرو‌ژه‌هایی دارم و مشغول کار کردن روی آنها هستم. این رویه قطعا برای من ادامه‌دار خواهد بود.

مواجهه‌ای انسانی و اجتماعی در یک نمایشگاه؛ پایبندی به سبک‌ بی‌معناست

اثری دیگر از ملیکا آریانسب که به نوعی تلفیق نقاشی و پارچه و چاپ است

احتمال اینکه نمایشگاه «مواجهه» تمدید شود، وجود دارد؟

در اینباره هنوز چیزی نمی‌دانم، اما نمایشگاه ما تا هفتم اردیبهشت‌ماه برپا خواهد بود. مخاطبان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها برای دیدن آثار به گالری با بیایند.

گالری «با» از مرکز شهر دور است، این موضوع از تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه شما نکاسته است؟

موضوعی که می‌گویید وجود دارد، اما برای ما مشکل چندانی به وجود نیاورده و ما هر روز در طول هفته بازدید کننده داریم.

از روز افتتاح نمایشگاه «مواجهه» تا به امروز اثری را به فروش رسانده‌اید؟

بله ما روز اول فروش داشتیم؛ اما خب این رویه فروش اثر هنری برای هنرمندان دشوار است. من خودم پشیمانم. الان پشیمانم که اصلا چرا اثرم را فروختم. هنرمند اغلب دوست ندارد اثرش را بفروشد و خب این موضوع برای شخص من وجود دارد.

در آینده نزدیک شاهد نمایشگاهی از شما خواهیم بود؟

 گمان نمی‌کنم این اتفاق فعلا رخ دهد؛ چون پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنم، زمان زیادی را می‌طلبد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز