خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء:

مزایده کاروانسراهای جهانی مشکل قانونی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۱۳۳

برای تعیین تکلیف ۳ هزار بنای تاریخی تعامل با دستگاه‌های دولتی را آغاز کردیم

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد که حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی است از همین رو، تعاملات خود را با دستگاه‌ها آغاز کردیم چراکه صندوق حفظ و احیاء به دنبال انتفاع مالی نیست و صرفا به دنبال احیاست. او همچنین تاکید کرد که مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیاء هیچ مشکل قانونی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری صندوق حفظ و احیاء به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با بررسی عملکرد آن در سال گذشته و ارائه برنامه‌های جدید سال جاری صبح امروز برگزار شد. 

«شهاب طلایی» مدیرعامل صندوق حفظ و احیاء در ابتدای این نشست به هسته شکل گیری صندوق حفظ و احیا و تمرکز فعالیت‌های آن اشاره کرد و افزود: هسته اولیه شکل گیری صندوق توسعه احیاء، اساسا بر حفاظت از میراث‌فرهنگی و احیاء بناهای تاریخی متمرکز بوده است که موضوع صنایع‌دستی و فرش دستبافت نیز در سال ۹۶ به کارگروه‌ها و وظایف صندوق اضافه شد. 

او گفت: سال گذشته یکی از بهترین سالهای دوران کاری صندوق حفظ و احیاء از زمان تاسیس آن بود. چراکه این مجموعه توانست با حمایت وزارت میراث فرهنگی و شخص وزیر و مجموعه ستادی اقدامات زیربنایی قابل توجهی را به انجام برساند. موضوعی که تا پیش از این وجود نداشت و امروز با قطع یقین می‌توان گفت هیچ گونه سیاست و اقدام اجرایی در صندوق حفظ و احیاء جز با هماهنگی مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث فرهنگی انجام نمی‌گیرد. 

به اعتقاد طلایی، آن چه که سبب شده بود تا صندوق حفظ و احیاء در ۱۷ سال گذشته به اهداف خود دست پیدا نکند تعارض با بخش‌های استانی و ستادی وزارت میراث فرهنگی بود، چالشی مهم که در سال گذشته برای رفع آن اقدام کردیم و خوشبختانه به نتایج قابل توجهی نیز دست پیدا کردیم. 

او به مزایده ۱۲۶ بنای تاریخی به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۲۶ بنای تاریخی توسط صندوق حفظ و احیاء به بخش خصوصی برای مرمت و بهره برداری به مزایده گذاشته شد و از این تعداد ۴۷ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد. 

او گفت: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی یکی از اقدامات مهم صندوق حفظ و احیاء است چراکه تا پیش از این ما این حجم از مشارکت مردمی را در امر احیاء و حفاظت نداشتیم. چنانچه طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در سال جاری، قرار است نزدیک به ۱۰۰ بنای تاریخی از طریق مشارکت بخش خصوصی حفظ و احیاء شود. 

او همچنین جذب ۳۶۰ میلیارد ریال سرمایه را یکی از دستاوردهای صندوق حفظ و احیاء دانست و ادامه داد: صندوق حفظ و احیاء در سال گذشته نزدیک به ۳۶۰ میلیارد ریال جذب سرمایه از طریق مشارکت مردم داشته است که این جذب سرمایه هزینه‌های دولت در امر حفاظت و مرمت از بناهای تاریخی را به‌شدت کاهش داد. 

طلایی با تاکید براینکه مهمترین بیلان کاری صندوق افزایش مشارکت‌های مردمی است تاکید کرد، امسال با تاکید و پیروی از شعار رهبری مبنی بر تولید و جذب مشارکت مردمی، یکی از مهمترین کارویژه‌های صندوق را در راستای جذب مشارکت مردمی قرار دادیم چراکه معتقدیم موجودیت صندوق حفظ و احیاء بدون حضور و مشارکت مردمی معنایی ندارد. 

تعیین و تکلیف ۳۰ بنای تاریخی که مرمت و احیا آن متوقف شده بود

او ادامه داد: تا مردادماه سال گذشته ۳۰ بنای تاریخی که مرمت و احیای آن به دلایل مختلفی از جمله حقوقی و غیره متوقف شده بود، تعیین تکلیف شد. همچنین در شهریور ماه سال گذشته از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها موضوع تغییر کاربری که توسط صندوق توسعه و احیاء انجام شده ابلاغ شد تا مشمول مالیات نشوند. 

طلایی از ساماندهی مرمت گران، پیمانکاران و شرکت‌های مشاوره‌ای خبر داد و تصریح کرد: باید جامعه بهره برداران تاریخی مانند هتلداران راه اندازی شود تا مطالبات آن‌ها منسجم‌تر شود. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با بیان اینکه در سال جاری تلاش می‌کنیم هر ماه حداقل یک افتتاح داشته باشیم، عنوان کرد: با انجام این کار موج مرمت و احیا خودش را نشان می‌دهد. همچنین باید بناهای تاریخی با توجه به اینکه تعداد زیادی از آن‌ها مالکان خصوصی دارد، ارزش‌گذاری شود تا مالکان بتوانند برای بیمه کردن یا وثیقه گذاشتن از سند ملکشان استفاده کنند. بیش از ۱۰ هزار بنای تاریخی که ثبت ملی شده، مالکان آن برای فروش، وثیقه و بیمه دچار چالش شدند. 

حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد

او درباره مالکیت بناهای تاریخی که در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دارد، گفت: قانون دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده تا بناهای تاریخی که در اختیارشان قرار دارد با اعتبار خودشان مرمت کنند، به همین منظور برای تحقق این موضوع صندوق توسعه و احیا تعاملات خود را با دستگاه‌ها آغاز کرده است صندوق به دنبال انتفاع مالی نیست بلکه دنبال احیاست. 

طلایی تصریح کرد: بناهای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌ها در استان‌ها شناسایی شده است، یکی از دستگاه‌های دولتی، صندوق توسعه و احیا را برای کارگزاری مرمت بناهای تاریخی که در اختیارش قرار دارد، در نظر گرفته است که به زودی نام دستگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره مازاد درآمد صندوق توسعه و احیا گفت: پیش بینی ما این است هزینه‌های مازاد صندوق را با مشارکن معاونت میراث فرهنگی برای مرمت هزینه کنیم. 

او ادامه داد: بیش از ۵۰ بنا در اختیار ادارات کل استانی قرار دارد. برای واگذاری مجموعه‌های بزرگ مانند سردر قیصریه و پایگاه‌های ملی و جهانی استعلام می‌گیریم و بررسی اهلیت فرد برای تأیید به استان سپرده شده و این کار با حساسیت انجام می‌شود. 

طلایی درباره واگذاری کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا گفت: از ۵۴ کاروانسرا ۳۴ کاروانسرا که جزو مصوبات قبلی دولت بوده برای مرمت و احیا واگذاری شده است این واگذاری‌ها هیچ تعارضی با ثبت جهانی اثر ندارد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره واگذاری کارونسرای آهوان سمنان گفت: این کاروانسرا در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد. هم اکنون کاروانسراهایی مانند بیستون و سعدالسلطنه که ثبت جهانی شده به مردم خدمات ارائه می‌کنند و این موضوع هیچگونه تعارض حقوقی با ثبت جهانی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز