خبرگزاری کار ایران

خسارت ۱۸۴ میلیاردی سیل به بناهای تاریخی سیستان!

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۸۴۴

مسجد تاریخی عبدالقادر سیستان ۹۰ درصد و قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ ۵۰ درصد تخریب شدند

بارندگی‌های اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد. مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: طی بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی این استان تا ۹۰ درصد آسیب دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با آغاز بارندگی بی‌سابقه در جنوب سیستان و بلوچستان برای تخریب بسیاری از بناها و محوطه‌های تاریخی نگرانی‌هایی وجود داشت. بیش از یک هفته است که از مسئولان میراث‌فرهنگی استان سیستان و بلوچستان درحال پیگیری میزان خسارت وارده بر بناها و محوطه‌های تاریخی هستیم که به دلیل مسدود شدن راه‌های ارتباطی امکان تهیه گزارش از وضعیت آسیب‌دیده بناهای تاریخی وجود نداشت.

صبح امروز اما محمدهادی طهرانی‌مقدم «مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان» در گفتگو با خبرنگار ایلنا به خسارات ۱۵ تا ۹۰ درصدی سیل به آثار و بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است. 

او ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند. 

به گفته طهرانی‌مقدم، برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است. 

او تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز