خبرگزاری کار ایران

هفتاد اثر موزه شوش مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۰۷۴

هفتاد اثر باستانی موزه شوش طی یک پروژه تخصصی زیر نظر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور و معاونت میراث فرهنگی اداره کل خوزستان، مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه میراث فرهنگی شوش، هفتاد اثر باستانی موزه شوش طی یک پروژه تخصصی زیر نظر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور و معاونت میراث فرهنگی اداره کل خوزستان حفاظت و مرمت شد. 

علی بویری مدیر پایگاه میراث جهانی شوش گفت: با توجه به وضعیت ویترینها و آثار شاخص و منحصر به فرد مورد نمایش در آن‌ها که بعضا سال‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشت طی پروژه تخصصی اقدام به حفاظت و مرمت این آثار کردیم. 

بویری خاطر نشان شد: پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی بر اساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویتهای استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ‌شان و ارزشمندی این آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای مرمت هفتاد اثر، بانظارت معاونت میراث فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستور کار قرار گرفت. 

علی بویری در ادامه گفت: هفتاد شی از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه جهت عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث جهانی شوش انتقال یافته و پس از طی فرایند حفاظت و مرمت به تالارها موزه و ویترینهای نمایش جهت بازدید عموم برگردانده شد. 

به گفته او، آثار تاریخی مرمت شده در این پروژه شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی در متریال سفال و شیشه بودند. شاخص‌ترین آن‌ها لیوانهای منقوش ظرف‌ها وجامهای پیش از تاریخ این موزه بود که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و بعلت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست نخورده باقی مانده بودند که در این پروژه مورد بازبینی، مستندنگاری‌های دقیق، پاکسازی آثار رسوبات، آلاینده‌های محیطی، آثار مرمتهای متعدد و کهنه و حذف الحاقات قرار گرفته و با برقراری اتصالات جدید و مرمت بخشهای کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام بخشی ساختارقرار گرفته و برای مشاهده عموم مجددا در موزه قرار گرفتند. 

موزه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت. 

این موزه از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز